هداياي سازماني يا هداياي تبليغاتي امروزه در همهي مجموعهها، سازمانها و ارگانها از جايگاه ويژهاي برخوردارند. با گسترش دانشهاي مرتبط با بازاريابي و برندينگ، تکنيکهاي ويژهاي نيز براي موفقيت در اين راستا ارائه شده است.
يکي از تکنيکهاي موثر، بازاريابي با استفاده از هداياي سازماني و تبليغاتي است. مجموعههاي مختلف سالانه مبالغي از بودجه خود را معين کرده و صرف اين نوع از تبليغات ميکنند. البته ممکن است گاهي هدف از اين کار بازاريابي و در راستاي اهداف اقتصادي نباشد و اهداف ديگري داشتهباشند. مثال استفاده از هداياي سازماني با اهداف غير اقتصادي، هداياي نوروزي است. هدايايي که مجموعهها و ارگانها هر ساله با نزديک شدن به عيد نوروز به اعضاي خود هديه ميدهند.
ين هدايا ميتوانند کاربردي بوده، تا يکي از نيازهاي مختلف افراد را بر طرف سازد، و يا صرفا يادبود و يا بزرگداشتي براي مخاطبان آن باشد. در اين صورت، اين هدايا يادبودي خوب و بهيادماندني از يک مناسبت خاص در طول سال خواهد بود. البته اين نوع هدايا نيز کاربردهاي مشخص خود را دارد که در آينده به بيان مفصل آنها خواهيم پرداخت.
هدايايي که شما به کار ميبريد بايد خصوصيات ويژهاي داشته باشند. يکي از آن خصوصيات اين است که مشخص شود شما آن را ارائه کردهايد. احتمالاً تا به حال محصولاتي را ديدهايد که به صورت هديه ارائه شده اما برند روي آنها متعلق به توليد کنندهاش نباشد. براي مثال خودکارهاي تبليغاتي. اين خودکارها به عنوان هديه و اشانتيون از سوي مجموعهها ارائه ميشوند. لوگو، نام مجموعه و در برخي موارد اطلاعات تماس نيز روي آنها درج شده است.
در اين صورت هر فردي که از آن خودکار استفاده کند، همواره لوگو و نام آن مجموعه را خواهد ديد. البته خودکارهاي تبليغاتي اصلا ايدهي خوبي براي هداياي سازماني نيستند. ما صرفا از اين مثال براي پيدا کردن ديدگاه مشخص از شرايط چاپ لوگو و نام مجموعه روي محصولات استفاده کرديم.
مثال ديگري از اين قبيل، ليوانها و ماگهاي تبليغاتي هستند. به واسطه استفاده چشمگير اين محصولات در زندگي مردم، ماگهاي تبليغاتي را ميتوان يکي از هداياي تبليغاتي نسبتاً مناسب دانست. همچنين قابليت درج لوگو و نام مجموعه روي سطح خارجي آنها نيز وجود دارد. از ويژگيهاي خوب اين هديه ميتوان اشاره کرد که اگر شخصي از ماگهاي شما در فضاي عمومي استفاده کرد، مثل يک منشي، اين کار باعث ميشود نام تجاري شما بيشتر از قبل به چشم آيد.
چاپ لوگو روي محصولاتي که قصد هديه دادن آنها را داريد، يکي از راههاي مناسب براي نمايش برند شماست. اما راههاي ديگري نيز وجود دارد. براي مثال، اگر شما از بسته بندي خاصي براي هداياي سازماني تان استفاده ميکنيد، ميتوانيد اطلاعات کامل مجموعه خود را روي بسته بندي آن چاپ کنيد. همچنين ميتوانيد پلاکي که حاوي اطلاعات مجموعه شماست چاپ کرده، و بر روي بسته بندي هديه خود بچسبانيد. اطمينان حاصل کنيد که ضروريترين اطلاعات را برروي بسته چاپ کنيد و از کمگويي و زيادهگويي پرهيز کنيد.
يکي از کارهايي که هنگام استفاده از هداياي تبليغاتي مرسوم است، استفاده از بروشور يا کتابچه مربوط به آن سازمان در بسته بندي محصول است. تا به بهانه هديه اطلاعات جامعي از خود و فعاليتهايتان ارايه دهيد.
از ديگر ويژگيهايي که هداياي سازماني بايد داشته باشند، زيبايي چشمگير آنها است. شما قصد داريد هديهتان هر روزه مورد استفاده مخاطب قرار گيرد. حال اگر اين هدايا فاقد زيبايي باشند، مخاطب شما هيچ رقبتي براي به کار بردن آن نخواهد داشت.
بسته بندي شکيل و جذاب، انتخاب رنگبندي مناسب و زيبايي محصولي که در بسته بندي هديه شما قرار ميگيرد، از مهمترين معيارهايي است که شما بايد آن را رعايت کنيد.
يک نکته کوچک که در تهيه هداياي سازماني اهميت دارد، ارتباط نوع هديه ارائه شده و مجموعه شماست. همچنين استفاده از بسته بندي متناسب با محصولي که در آن قرار ميگيرد. براي مثال استفاده از يک جعبه بزرگ براي قرار دادن يک گلدان کوچک درون آن اصلا جايز نميباشد. به علاوه ارتباط رنگ بندي محصول و بستهاي که درون آن قرار ميگيرد نيز حائز اهميت است.
موارد اندکي که در تهيه هداياي سازماني موثر است را برشمرديم. در آينده نيز به موارد ديگري که بايد در انتخاب هداياي تبليغاتي و سازماني رعايت کنيم اشاره خواهيم کرد.
درباره این سایت